romek
czwartek, 19 września 2013, 07:50

POLECAMY / sendsport.pl * Futbol i cała reszta…

Futbol i cała resztaAutor: Radosław Kossakowski, Krzysztof Stachura, Anna Strzałkowska, Magdalena Żadkowska (redakcja)
Wydawca: Orbis Exterior
Rok wydania: 2013
Cena okładkowa: brak
ISBN: 978-83-63133-03-3
Ilość stron: 378
Nakład: nie podano
Oprawa: miękka
Wymiary (mm): 210 (wysokość), 48 (szerokość), 19 (grubość)
Papier: matowy
Kolor: nie


Opis: Rozgrywki angielskiej ekstraklasy piłkarskiej są transmitowane przez telewizję w 211 krajach świata. FIFA, czyli międzynarodowa organizacja zrzeszająca narodowe organizacje piłkarskie z całego świata liczy sobie 208 członków, gdy ONZ ma ich w swych szeregach „zaledwie” 193. Reprezentacje z ponad dwustu państw wysłały swoich sportowców na XXX Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie. O czym to świadczy?
Powyższe dane statystyczne można interpretować w wieloraki sposób, choćby zgodnie z wykładnią, która mówi, że sport jest dziedziną życia społecznego, która już dawno przekroczyła granice narodowe i stała się fenomenem globalnym. Ale to nie wszystko. Wiadomo bowiem, że sportu nie można zawęzić tylko i wyłącznie do formy aktywności fizycznej, która – co ją różni np. od zabawy – zasadza się na rywalizacji, na jasnych i równych regułach dla wszystkich, a jej nadrzędnym celem jest zwycięstwo. Jak wspomina jeden z czołowych przedstawicieli socjologii sportu na świecie, Richard Giulianotti, „Jak miłość, prawda i sztuka, sport jest rodzajem medium, które łączy ludzi. (…) Sport umożliwia różnym kulturom zgłębiać stare i nowe tożsamości i konflikty, w szczególności te, które dotyczą wspólnoty, płci, klasy społecznej czy etniczności” (2005: XI). Wspólnota, płeć, klasa społeczna, czy stosunki etniczne – są przecież zagadnieniami dla wielu socjologicznych eksploracji nierzadko centralnymi, „osiowymi”, a w procesie badawczym odgrywającymi np. rolę zmiennych niezależnych.
To przecież narodowy symbol orzełka na koszulce piłkarskiej wzbudził w niektórych Polakach emocje, które popchnęły ich do wyrażenia sprzeciwu wobec prób usunięcia go ze sportowego trykotu. To latający „orzeł z Wisły” stał się dla milionów naszych rodaków emisariuszem dumy narodowej na narciarskich skoczniach całego świata. Owszem, stwierdzą oponenci, ale mowa tutaj o „popkulturowej” wersji patriotyzmu, czy „banalnej” wersji nacjonalizmu (zob. Billig 2008, Jaskułowski 2012). Jedno tymczasem wydaje się bezsporne: sport generujący tak silne emocje, jak choćby podczas meczu piłki wodnej na IO w Melbourne w 1956 roku pomiędzy kadrą ZSRR i Węgier (rozgrywano go tuż po interwencji wojsk radzieckich na Węgrzech, sportowa rywalizacja zamieniła się w krwawy pojedynek, który sędziowie zmuszeni byli przerwać. Sam mecz przeszedł do historii pod nazwą „Krew w wodzie”); sport, który dla niektórych zawodników jest formą walki o równe prawa (czarnoskórzy sprinterzy na IO w Meksyku w 1968 roku z gestem zaciśniętej pięści w trakcie odgrywania narodowego hymnu); czy wreszcie sport, który tworzy „złoty trójkąt” (zob. Smart 2007) wraz z mediami i korporacyjnym sponsoringiem, jest zjawiskiem powiązanym z tak wieloma aspektami życia społecznego, że jego lekceważenie przez przedstawicieli nauk społecznych z pewnością musiałoby rodzić wątpliwości.
(ze wstępu redaktorów)

Spis treści:
Radosław Kossakowski, Krzysztof Stachura: Sport jako niezagospodarowana nisza w naukach społecznych

CZĘŚĆ I
Społeczne rozważania nad sportem:

Grant Jarvie – Odkrywanie społecznej roli sportu: pytania, zadania oraz współczesna rola uniwersytetu
Arkadiusz Peisert – Socjogeneza sportu według Norberta Eliasa
Jerzy Klimczak – Męskie versus kobiece? Stereotypy w postrzeganiu dyscyplin sportowych
Honorata Jakubowska – Stadion z perspektywy płci
Anna Majer – Koncepcja ciała człowieka w socjologii sportu a socjologia ciała
Agata Zborowska – Technologia i ciało w sporcie. O protezach i zasadzie „fair play”
Aleksandra Leszczyńska – Nowoczesne technologie w sporcie – dozwolone wspomaganie czy doping technologiczny?
Katarzyna Kopecka-Piech – Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji
Renata Włoch, Aleksandra Gołdys, Maria Rogaczewska, Maria Szymborska – Społeczne funkcje małej infrastruktury sportowej: boiska Orlik jako „trzecie miejsca”

CZĘŚĆ II
Społeczne refleksje nad futbolem

Richard Giulianotti – Globalizacja i piłka nożna: socjologiczna analiza głównych tematów i zagadnień
Wojciech Józef Burszta, Mariusz Czubaj – Dobrze ułożona stopa, irlandzki śpiew. Druga globalizacja futbolu
Anna Giza-Poleszczuk – Projekt Społeczny 2012, czyli jak organizowaliśmy Euro 2012
Barbara Kulesza-Gulczyńska – Mecz piłkarski jako rytuał
Piotr Małczyński – Mecz jako święto narodu. Nacjonalizm i etniczność w piłce nożnej
Michał Karaś – Od braku regulacji do regulacji totalnej – dokąd zmierzają stadiony piłkarskie?
Radosław Kossakowski – Kibicowanie jako sytuacja społeczna
Wojciech Woźniak – O użyteczności koncepcji paniki moralnej jako ramy analitycznej w badaniach przemocy okołofutbolowej
Jacek Burski – Od chuligana do prezesa – analiza przemian zachodzących w społecznym świecie polskich kibiców
Marta Pikora – Kibice piłkarscy jako wspólnota ludyczna. Próba socjologicznej analizy

CZĘŚĆ III
Heterogeniczność społecznej funkcji sportu

Grzegorz W. Wróblewski – Czy uprawianie dalekowschodnich sztuk walki przyczynia się do tworzenia więzi społecznych, a tym samym budowania poczucia wspólnoty wśród zawodników? Na przykładzie Lubelskiego Klubu Karate Tradycyjnego
Jacek Mianowski – Amator czy zawodowiec? O profesjonalizacji roli sportowca na przykładzie uczniów Szkoły Mistrzostwa Sportowego
Stanisław Kamykowski – Importowanie sportu na przykładzie polskiego środowiska „lacrosse”
Maciej Brosz – Sport bez kibiców i mediów, czyli o wędrówkach żeglarzy lodowych
Marlena Kaźmierczak – Taniec towarzyski – sport czy sztuka?
Monika Żmudzka-Brodnicka – Bicie rekordów a pragnienie nieskończoności – próba hermeneutycznej interpretacji symboliki laurowego wieńca

sendsport.pl


Dodaj komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są tylko i wyłącznie prywatnymi opiniami czytelników serwisu. Redakcja zastrzega sobie jednocześnie prawo do usuwania komentarzy zawierających treści niecenzuralne, rasistowskie, antysemickie, nawołujące do przemocy, obraźliwe w stosunku do osób uczestniczących w dyskusji, osób publicznych, instytucji itp., komentarzy nie związanych z tematem artykułu, zawierających treści reklamowe, czy też treści znacząco odbiegające od ogólnie przyjętych norm społecznych.